Sofia Airport Centre

Sofia Airport Centre

Cigler Marani Architects

SOFIA AIRPORT CENTRE EEN BEDRIJVENPARK MET EEN MILIEUVRIENDELIJK EN STIJLVOL ONTWERP

Het ambitieuze nieuwbouwproject Sofia Airport Centre (SAC) verlegt de grenzen als het gaat om kantoor- en opslagruimten in Bulgarije. Het grootschalige bedrijfspark legt het accent op duurzaamheid en milieuvriendelijk ontwerp. Sofia Airport Centre, strategisch gelegen op 300 meter afstand van de internationale luchthaven van Sofia en op het kruispunt van alle doorgaande wegen, is over land en door de lucht goed bereikbaar voor dynamische en innoverende bedrijven. De kavels in de buurt van de internationale luchthaven van Sofia, niet lang geleden nog akkerland, lijken een vruchtbare bodem te zijn voor de ontwikkeling van logistieke centra en kantorencomplexen. Met zijn 165.000 vierkante meter bebouwde oppervlakte behoort Sofia Airport Centre tot het grootste ontwikkelingscomplex van het land en het onderscheidende concept bestaat uit drie hoofdelementen: een Logistics Centre van 22.000 m2, een Class A Office Centre van 100.000 m2 (LEED-gecertificeerd, een breed gehanteerde standaard om de duurzaamheid van gebouwen te meten) en een eersteklas hotel met 250 kamers. Het hele project zal in twee fasen worden uitgevoerd. De eerste fase omvat de bouw van één kantoorpand en de drie logistieke gebouwen, terwijl in de tweede fase het uit 13 verdiepingen bestaande hotel en de resterende drie kantoorpanden zullen worden gerealiseerd. Het masterplan en het bouwkundige ontwerp zijn gerealiseerd door het in Praag gevestigde architectenbureau Cigler Marani Architects, geleid door Jakub Cigler en Vincent Marani. Het masterplan voorziet in een door hekwerk omheind bedrijvenpark. Alle gebouwen komen te liggen langs de randen van de kavel, rondom een grote rechthoekige binnenplaats met planten en een kunstmatige vijver, wat een omsloten recreatiegebied oplevert waartoe zowel medewerkers als het publiek toegang hebben. Het 13 verdiepingen tellende hotel zal het complex een verticaal accent bezorgen, met uitzicht op de twee evenwijdige lopende boulevards die naar de luchthaven leiden. De drie horizontale, 20 meter hoge kantoorvolumes zullen noord-zuid gericht zijn, met restaurants en grote ontvangsthallen die uitzien op de binnenplaats.

Het voor industriële logistiek bestemde gedeelte is functioneel gelegen op het uiteinde van de kavel, met een aparte dienstingang. De logistieke centra en kantoorpanden worden op uniforme en modulaire wijze vormgegeven om zo flexibel mogelijk in te spelen op de behoeften van huurders. Het langgerekte kantorenblok wordt onderbroken door loodrechte volumes, wat het gebouw extra plasticiteit verleent, maar ook optimale lichtinval garandeert om te voldoen aan de strenge eisen van de LEED-certificering. De structuur van het gebouw wordt tot een minimum beperkt door uniforme ronde kolommen en rigide volumes met noodtrappenhuizen. De zelfdragende elementgevel van het kantoorgebouw, zichtbaar vanaf de twee boulevards, onderscheidt zich door zijn sobere aanzien, wat niet gebruikelijk is voor Bulgaarse architectuur. Het stijlvolle membraan van hoogwaardig glas en aluminium laat echter zien dat architectuur wordt bepaald door de details. Op de onderste verdiepingen is de gevel volledig beglaasd om het gebouw visueel te ‘verheffen’. Op de bovenste etages oogt de gevel dynamisch en sierlijk dankzij de ritmische herhaling van verdiepingshoge glaspanelen met slanke, doorgetrokken profielen. Door het mengen van twee basis-modules met vrijwel dezelfde afmetingen – 1250 x 3750 mm – ontstaat een afwisselend gevelbeeld. De ene module is helemaal van glas, terwijl de andere bestaat uit 50 cm brede aluminium panelen. OP MAAT GEMAAKT De op het Reynaers-systeem CW 86-EF/HI gebaseerde gevel moest voldoen aan diverse technische en ontwerp vereisten.Zo moest de gevel worden aangepast aan het milieuvriendelijke concept van het complex en het lawaai van de luchthaven en de snelwegen eromheen fors beperken. Dit leidde tot de ontwikkeling van op maat gemaakte profielen en accessoires en speciaal vormgegeven hoeken van het gebouw. Uit geluidsproeven en lucht-wind-water tests bleek dat de maatwerkgevel het lawaai met 45 dB vermindert, prima bestand is tegen aardbevingen en een goede thermische isolatie biedt. Ook draagt de gevel ertoe bij het gebouw energie-efficiënter te maken door het gebruik van hernieuwbare energiebronnen zoals daglicht, maar ook door een dubbel geïsoleerde huidfacade. De aanpassingen aan het CW 86-EF-systeem werden echter ook ingegeven door esthetische overwegingen. De architecten, die oog hebben voor zelfs de kleinste details, wilden gevelprofielen met scherpere hoeken – en dus werden speciale profielen met 0,5 mm afgeronde hoeken gemaakt. Nog een opmerkelijke vondst van de architecten is het concept voor de natuurlijke ventilatie van de gevel. In plaats van ramen die kunnen worden geopend, ontwierpen ze ‘kleppen’, verwerkt in de aluminium gevelprofielen. Sofia Airport Centre is in alle opzichten uitgegroeid tot een toonbeeld van duurzame en intelligente ontwikkeling – van het eerste concept op hoofdlijnen tot aan de kleinste details in de uitvoering.

Constructeur: 
Kristian Neiko 90 LTD
Architecten: 
Cigler Marani Architects
Locatie: 
Sofia, Bulgarije View on map
Fotograaf: 
Kiril Konstantinov
Andere partners: 
Tishman International Management Ltd. (Investors) CO-VER (General Contractors)
Gebruikte Reynaers-systemen: