MPL Passenger Terminal

MPL Passenger Terminal

JSK Architektci Sp. Z o.o.

Het staat buiten kijf dat het EK Voetbal 2012 de infrastructuurontwikkeling in Polen sterk heeft versneld. Het land wilde zijn weg-, spoor- en luchtvervoersinfrastructuur verbeteren. Nieuwe snelwegen, autowegen en ringwegen werden aangelegd, spoorlijnen en treinstations werden gemoderniseerd en er werd een aantal nieuwe luchthavens gebouwd. Eén hiervan is de luchthaven in Wroclaw ontworpen door het Poolse filiaal van het Duitse architectenbureau JS K Architekten, in samenwerking met Altro Projekt als gevelontwerpers. Het nieuwe ontwerp verving de ouderwetse en krappe terminal die gebouwd werd aan het begin van de jaren ‘90.

De visuele symboliek van de nieuwe luchthaven in Wroclaw is sober en inzichtelijk: het heeft een duidelijke associatie met vliegen en met name vliegen met subtiele en uiterst gecoördineerde bewegingen. Deze beweging wordt tot uitdrukking gebracht in de vorm van dertien aparte golvende dakelementen. De gehele constructie, die in twee tegenovergestelde richtingen beweegt, strekt zich uit tot voorbij de verticale contouren van het gebouw en stijgt en daalt in een vrij onregelmatig ritme. Dit verleent het gebouw karakter. Het zorgt voor overdekte toegangsruimten en geeft aan de buitenkant van het gebouw een lichtheid en schoonheid die bij andere soortgelijke gebouwen ontbreekt. Het perspectief verandert. Met name van een afstand is dit goed te zien, bijvoorbeeld als je in een auto vanuit de stad komt en vervolgens het royale plein voor de luchthaven opdraait.

Dertien golvende dakdelen wekken de suggestie van beweging

Constructie

Deze nieuwe luchthaven is een uiterst rationeel gebouw dat vrijwel uitsluitend bestaat uit hoeken van negentig graden en modulaire bouwdelen van elk vijftien meter. De grote, beglaasde buitenconstructie heeft een onregelmatig stalen dak. Het is ongeveer tweehonderd bij tachtig meter en kan aan de zijkanten worden ‘uitgerekt’. Dit garandeert een waterdichte overkraging voor alle elementen die vereist zijn voor het functioneren van de luchthaven en die binnen en buiten het gebouw op verschillende niveaus zijn aangebracht. De passagiersgedeelten en de kleinere gegroepeerde ruimten lopen niet door tot aan het dak, dat over de aan de binnenzijde opgehangen kleinere volumes heen lijkt te golven.

 

De dertien golvende delen komen in het midden bijeen en lopen vervolgens weer uiteen. Hierdoor ontstaan spleten die ramen worden. Hierdoor valt extra licht naar binnen voor de eronder gelegen ruimten. De architecten ordenden de functies van het gebouw op lineaire wijze, waarbij mensen die uit de stad komen, worden verwelkomd in een ontvangsthal. Deze hal loopt recht omhoog naar de vleugelvormige dakdelen en strekt zich uit over de gehele lengte van het gebouw, terwijl het laatste wat vertrekkende passagiers zien een gebouw is met meerdere niveaus waarin gecontroleerde ruimten zijn ondergebracht. Op het dak bevindt zich een terras voor vrienden en familieleden. De meest in het oog springende ruimte in het hele gebouw is de aankomsthal. Deze hal heeft een dak dat in verschillende richtingen lijkt te buigen en ondersteund wordt door V-vormige stalen kolommen en aangekleed is met grote planten. De hal biedt toegang tot elke functie die vereist is om aankomende of vertrekkende passagiers van dienst te zijn.

De comfortabele vertrekhal is licht en transparant

Indrukwekkende glaspanelen

Alles is afgewerkt met hoogwaardige materialen, waaronder graniet, helder en mat glas, roestvrij staal en fineerhout. Het gebouw baadt in het licht dat door de volledig beglaasde gevel naar binnen valt. De statistieken zijn ronduit indrukwekkend: 11.500 m2 glas met optimale parameters voor transparantie en thermische isolatie werden geïmporteerd uit Duitsland. Het geheel werd geïnstalleerd in een constructie waarbij de draagprofielen op een onderlinge afstand van 3,75 m zijn aangebracht en de regelprofielen 1,75 m van elkaar af staan; beide profielen werden geproduceerd in een nietstandaard breedte van 65 mm. De glaspanelen werden in dit frame aangebracht. Elk paneel weegt 310 kg. Naar binnen openende CS 77- ramen die eerder uitvoerig zijn getest, werden op een aantal locaties aangebracht om het luchthavengebouw te ventileren. De afmetingen van de openende ramen waren dezelfde als die van een gangbaar glaspaneel. De hele aluminiumconstructie van de gevelopstand werd aan de stalen constructie van de terminal vastgemaakt met behulp van aluminium ankers.

Ambities

De nieuwe terminal geeft op waardige wijze uiting aan de ambities van Wroclaw, dat een van de vier gaststeden was voor EURO 2012, in 2016 Culturele hoofdstad van Europa is en als tweede uit de bus kwam om de wereldexpo te organiseren. De terminal speelt daarnaast in op de gestaag toenemende reislust van de Polen, omdat het niet alleen een prettig vliegveld is voor internationale en nationale vluchten maar ook voor de uiterst populaire low-cost maatschappijen Dankzij de uitstekende verbindingen met het centrum van Wroclaw zal de luchthaven deze stad nadrukkelijk op de kaart zetten.

CW 65-EF horizontale doorsnede middenstijl

Projectoplossing:

Systemen: CW 65-HLCW 50-HL (horizontaal CW 50, verticaal CW 50-SC), CW 50-HV-SG THW (CW 50 valramen met structurele verlijming en verborgen vleugel), CW 50-FPCW 50-WS maatoplossing op stalen draagconstructie,CS 77CS 59Pa

Projectoplossing

Totale oppervlakte aluminium gevelelementen: 14 000 m²
Hoogte van het hoofdgebouw: 19 meter (3 verdiepingen)

Systeem:

  • CW 65-HL: maatwerk oplossing gebaseerd op CW 50
  • Profielbreedte: 65 mm
  • Vertikaal: glas structureel geklemd
  • Horizontaal: glasklemming door klemprofielen en afdekkappen
  • Elementen gefixeerd op stalen achterconstructie
  • Maximale inbouwdiepte: 200 mm
  • Grotere thermische uitzetting van regels mogelijk
  • CS 77 motor bediende ventilatieramen in gevel
  • Afmeting van 1 raam: 3750 mm B x 1750 mm H

Glas:

Glasafmetingen:

  • 3750 mm B x 1750 mm H
  • 310 kg
  • Doorbuiging regels max 3 mm volgens EN 13830

 

CW 65-EF verticaledoorsnede draagbalk
Constructeur: 
Opal Grodzisk
Architecten: 
JSK Architektci Sp. Z o.o.
Locatie: 
Wrocław, Poland View on map
Fotograaf: 
Jarosław Ceborski
Andere partners: 
Airport Wroclaw S.A. (Investors) Hochtief Polska - Hochtief Construction (General contractors)
Gebruikte Reynaers-systemen: