WAT EEN ARCHITECT OO K BEDENKT ALS HET GAAT OM VORM EN CONCEPT, HET UITERLIJK EN DE VORM ZIJN UITEINDELIJK ONDERGESCHIKT AAN DE FUNCTIE. TO CH ZOEKT DE ARCHITECT IN ZIJN ONTWERP ALS EEN WAR KUNSTENAAR NAAR VRIJHEDEN. ZO VERGROOT HIJ ONZE VORMENWERELD.
Het allermooiste voorbeeld uit de architectuurgeschiedenis is misschien wel de Cénotaphe à Newton, die Etienne-Louis Boullée in 1783 ontwierp voor Isaac Newton, uitvinder van de zwaartekracht. Dit ontwerp, een bolvorm ondersteund door twee cilinders, is een utopisch idee dat de wetten van de zwaartekracht tart. Toch is het niet alleen de genialiteit van Newton die hier wordt gevierd; het ontwerp is evenzeer een aansporing voor architecten om met het aardse en alledaagse geen genoegen te nemen. Alleen het sublieme is goed genoeg. Vanuit een heel andere invalshoek kwam Gaudí tot zijn revolutionaire ‘vormentaal’. Hier is juist het ultieme aardse de leidraad. De wetten van de zwaartekracht worden onderzocht met behulp van een systeem van kettingen. Om de krachtlijnen van zijn constructies te onderzoeken, spande hij draden binnen een raamwerk. En zo ontstond de Sagrada Familia. De eerste steen werd gelegd in 1882. De innovatieve constructie en het gebruik van materialen waarmee tot de dag van vandaag wordt gewerkt, maakt het project tot een interessant avontuur.