Krkonoše Mts. environment education centre

Krkonoše Mts. environment education centre

EXPERIMENTEEL LANDSCHAPSONTWERP

 

Het nieuwe gebouw van het Centre for Environmental Studies in Vrchlabi vertegenwoordigt een moderne kijk op wetenschap en de verbinding hiervan met het bredere publiek. Het project was een initiatief van het bestuur van het Nationaal Park met als doel de professionele debatten open te stellen voor het publiek en bezoekers van het park te betrekken bij het beschermen en ontdekken van de natuur.

“We kregen groen licht van de directeur van het Nationaal Park, Jan Hřebečka, die met het ontwerp van het centrum uitdrukking wil geven aan een nieuwe, eigentijdse benadering van natuurbescherming”, zegt Petr Hajek over het nieuwe educatieve centrum van het Nationaal Park van het Reuzengebergte. Voor elk van zijn projecten hanteert Hajek een individuele benadering; hij onderzoekt de context en geeft met zijn heldere concepten intelligent invulling aan de betekenis, identiteit en locatie van ieder project. “We kregen alle vrijheid om een experimenteel gebouw te ontwerpen. Daarmee wilden we laten zien hoe mensen zich tegenover de natuur zouden moeten verhouden. Op dat vlak waren er geen beperkingen”, aldus de architect. Het resultaat is een uniek topografisch ontwerp, dat fungeert als middel om de plaatselijke natuur te ontdekken. Petr Hajek omschrijft zijn project als volgt: “Het centrale idee van het ontwerp is een gebouw dat dient als hulpmiddel om de topografie van het Reuzengebergte te bestuderen en te begrijpen. Het centrum werd ontworpen als een kruising tussen gebouw en landschap, met een geometrie die is gebaseerd op die van het Reuzengebergte. Elke afzonderlijke helling en elke hoek van het schuine plaatdak heeft een natuurlijke tegenhanger.”

 

bergweide

Het gebouw zelf is net een landschap op zich. Het dak sluit naadloos aan op de omgeving, ondanks de radicale en abstracte geometrie ervan. Het lijkt op een bergweide, van waaruit bezoekers duidelijk de oude vormen van het plaatselijke landschap kunnen herkennen en begrijpen, en fungeert zo als leermodel. Achter het slimme conceptuele denkwerk van het project schuilen echter veel technische uitdagingen met betrekking tot de structuur zelf. “In de ontwerpfase hebben wij tal van problemen weten op te lossen. Veel delen van het gebouw werden speciaal voor het project op maat gemaakt. Vanwege de zeer natte bodem moesten we bijvoorbeeld een speciaal soort isolatie ontwikkelen. Een van de grootste uitdagingen was het ontwerpen en bouwen van de glazen gevel. Deze unieke 4,30 meter hoge glaspanelen met EI30 brandwerende veiligheidsclassificatie zijn exclusief ontwikkeld door Nevsimal en toegepast in Reynaers CW 50 elementen. Dit type glazen gevel behoort tot de grootste ter wereld”, zegt Hajek. “Het andere opvallende kenmerk is het geometrische betonnen dak dat voor ons gerealiseerd werd door Jaroslav Hulik”, vult hij aan. In het gebouw vinden we de leerruimtes, waaronder een grote aula met 76 zitplaatsen, laboratoria, bibliotheken en kleinere lokalen voor dertig studenten. Alle ruimtes zijn bedoeld voor bijeenkomsten van vakmensen en van het bredere publiek, demonstraties van wetenschappelijke activiteiten en hun presentatie door middel van openbare lezingen, symposia en andere activiteiten. “Al het meubilair werd zonder verspilling vervaardigd. Eenvoudige stoelen en tafels zijn met laserapparatuur uit enkelvoudige multiplexplaten gesneden en op een simpele manier in elkaar gezet”, vertelt Petr Hajek over de inrichting.

 

Groot succes

“Ik ben erg tevreden over het hele project. Het opent de theoretische discussie over de aanpak van topografisch ontwerp zowel binnen de Tsjechische Republiek als daarbuiten. Ik denk dat het grootste doel van dit project was om alle specificaties en eigenschappen te bundelen tot een resultaat. Belangrijk is ook dat alle leveranciers met hun eigen specifieke disciplines onderling kennis hebben gemaakt en zij aan zij hebben samengewerkt. Kortom, het was een groot succes, niet alleen wat het ontwerp betreft, maar ook vanwege de perfecte communicatie tussen alle betrokkenen En bovendien zijn tijdens dit prachtige project nieuwe werkrelaties ontstaan”, concludeert Petr Hajek.

Petr Hájek (Petr Hájek Architekti)

PETR HÁJEK ARCHITEKTI

 

Architect Petr Hájek werd in 1970 geboren in Praag en studeerde van 1988 tot 1995 aan de faculteit bouwkunde van de Tsjechische Technische Universiteit in Praag. In 1998 studeerde hij af aan de School voor Architectuur van de Academie voor Schone Kunsten in Bratislava. In 2009 richtte hij Petr Hajek Architekti op (Cornelia Klien, Dominik Saitl en Petr Hajek) na het uiteengaan van de partners van HSH architekti (Petr Hajek, Jan Šepka, Tomaš Hradečny). Hij is de oprichter van het Laboratorium voor Experimentele Architectuur en hoofd van de ontwerpstudio aan de Academie voor Schone Kunsten. “Inspiratie is overal te vinden. Mijn werk wordt beinvloed door de natuur, wetenschap, muziek en zelfs door sprookjesboeken van mijn zoon”, zegt hij.

Constructeur: 
Locatie: 
Vrchlabí, Tsjechië View on map
Fotograaf: 
Benedikt Markel
Andere partners: 
Správa KRNAP (Investors) Metrostav a.s., divize 9 (General Contractors)
Gebruikte Reynaers-systemen: 
Glasgevels
  • CW 50-FP